O parte din cadrele didactice de la Liceul Teotetic Teiuș, împreună cu elevii claselor a IX-a, a X-a și a XI profil uman, și respectiv a IX-a, și a X-a, cu specializarea științe ale naturii, au acordat în perioada 12-16 octombrie anul curent, o atenție deosebită activității extracurriculare dedicate ”Zilei mondiale a vederii”.
De ce? Pentru că „Ziua mondială a vederii” este marcată în fiecare an, în cea de-a doua zi de joi a lunii octombrie, începând cu anul 1975.
Acțiunea a pornit de la informația că” în prezent, mai mult de 2,2 miliarde de oameni de vârste diferite din întreaga lume, suferă de afecțiuni ale celui mai de preț organ -OCHIUL”. În ultimii ani, din diverse motive directe și indirecte, sistemul ocular este afectat de: glaucom, cataractă, strabism, miopie etc.
Așadar, prin acțiunile desfășurate în cadrul proiectului, ne-am propus să implicăm activ, în primul rând, elevii și apoi familiile lor, în scopul prevenirii afecțiunilor organului vizual, simultan cu conștientizarea importanței îngrijirii și menținerii unei vederi sănătoase pentru o perioadă cât mai lungă de timp indiferent de vârstă.
Prin intermediul ochiului fie că este un sistem natural sau artificial- BIONIC, noi oamenii, luăm contact cu mediul înconjurător, dar mai ales ne putem bucura de cei pe care, ni i-a hărărzit Dumnezeu: părinți, frați, surori, prieteni etc.
Pentru a realiza demersul didactic menționat, au fost aplicate chestionare elevilor pe baza unor videoclipuri indicate de cadrele didactice și vizionate de elevi, apoi diseminate pentru nivelul de înțelegere a fiecărui elev, fie virtual, fie direct.
Unora dintre elevii implicați le-am sugerat să observe și să analizeze: machete, planșe, desene, afecțiuni oculare ale membrilor de familie, colegilor sau prietenilor, și scheme referitoare la structura ochiului.
Menționăm faptul că, în desfășurarea procesului extracurricular s-au împlicat următoarele cadre didactice: Maria Lup, Otilia Popa, Rodica Coroi și Simona Oltean, care au purtat discuții fie online sau face-to-face (individual) cu elevii, în conformitate cu regulile de distanţare impuse la ora actuală. În realizarea acestor demersuri s-au implicat tinerii care au dorit să știe mai mult și mai bine cât este de important să VEZI: De pildă, elevii din clasele cu profil umanist, au avut oportunitatea să redacteze în limba franceză scurte texte despre importanța păstrării unui simț vizual sănătos.
Ne-am dorit să îi implicăm direct pe elevi în înțelegerea propriului organism, în a conştientiza cât de importante sunt toate organele de simț. Discuțiile, s-au bazat pe: anatomia și fiziologia ochiului, chimia vederii normale, formarea de imagini la nivelul ochiului, defecte de vedere, metode de corectare a unora dintre aceste defecte, mituri referitoare la ,,al treilea ochi″, explicații privind sintagmele ,,ochiul soacrei″, ,,ochiul interior″ sau ,,ochiul bionic″.
Spre bucuria tuturor actorilor implicați, putem afirma că tema și-a atins ținta propusă, în sensul că, informațiile au fost mai bine înțelese și transmise într-un lanț științific solid și sperăm de lungă durată, mai ales în această perioadă în care, de cele mai multe ori, inconștient ne suprasolicităm OCHII. Considerăm că se poate face educație și… ALTFEL!