HOREA, FIUL APUSENILOR
PROIECT INTERDISCIPLINAR: LITERATURA – ISTORIE
Argument:
Răscoala lui Horea, Closca și Crișan a avut un răsunet destul de puternic, atât în literatură, cât și în istorie, explicabil prin amănuntele de un crud dramatism, care oferă de la sine subiecte literare, dar și importanta semnificație pe care i-a dat-o ideologia liberală a veacului XIX. Se poate observa că literatura românească a răscoalei urmează de aproape cercetările istorice.
Proiectul își propune tratarea acestei teme din dublă perspectivă: istorică și literară, dorind să evidențieze importanța națională a evenimentelor conduse de Horia, Cloșca și Crișan.
Anul școlar 2012-2013
OBIECTIVE
GRUP ȚINTĂ
DURATA/PERIOADA DE DESFĂȘURARE
RESURSE MATERIALE
ARII CURRICULARE IMPLICATE
ACTIVITĂŢI PROPUSE:
– Vizionarea documentarului „Gorunul lui Horea” – sursă de informare Internetul – www.youtube.com;
– Poezii: O.Goga: „Bisericuța din Albac”, 3 din antologia lui Ion Mărgineanu;
– Expoziție: „Horea, mândru împărat” – imagini, răscoala;
– Prezentare de carte: „Horia – mândru împărat” Ion Mărgineanu;
– Sesiune de comunicări;
MODALITĂȚI DE EVALUARE
PRODUSE FINALE
Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Table Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”,”serif”; mso-ansi-language:RO; font-weight:bold; mso-bidi-font-weight:normal;}
Microproiectarea activității
HOREA, FIUL APUSENILOR
Nr. crt. |
Activitatea |
Clasa/ele participantă(e) |
Durata/ perioada |
Prof./Inv. colaborator |
Partener/ Invitat |
1. |
Popularizarea proiectului |
Clasele V-VIII |
11 – 15 februarie 2013 |
Prof. Teodora ANCATEU, prof. Marius PINTEA |
|
2. |
Stabilirea subiectului, căutarea și selectarea informațiilor |
Clasele V-VIII |
18 – 22 februarie |
Prof. Teodora ANCATEU, prof. Marius PINTEA |
|
3. |
Reflectarea evenimentului istoric în literatură – selectarea unor poezii referitoare la tema propusă |
Clasele V-VIII |
18 – 22 februarie 2013 |
Prof. Marius PINTEA |
|
4. |
Prezentarea evenimentului istoric – documentare audio-video |
Clasele V-VIII |
18 – 22 februarie 2013 |
Prof. Marius PINTEA |
|
5. |
Prezentare de carte: „Horia – mândru împărat”, de Ion Mărgineanu |
Clasele a VII-a |
18 – 22 februarie 2013 |
Prof. Marius PINTEA |
|
6. |
Expoziția de imagini „Horea, fiul Apusenilor” |
Clasele V-VIII |
18 – 22 februarie 2013 |
Prof. Teodora ANCATEU, prof. Marius PINTEA |
|
7. |
Sesiune de comunicări: „Horea, fiul Apusenilor” |
Clasele V-VIII |
26 februarie 2013 |
Prof. Teodora ANCATEU, prof. Marius PINTEA |
Insp. Prof. Corina RADU Dir.prof. Octavian RUSU; Dir.adj. Romana ȘUFANĂ; Primar Mirel HĂLĂLAI Bibliotecar Virgil GROSU |
Desfășurătorul sesiunii de comunicări:
- Debutul/incipitul sesiunii (prezentarea obiectivelor urmărite) – prof. Marius PINTEA;
- Prezentarea evenimentului istoric „Răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan” – prof. Teodora ANCATEU;
- Vizionarea documentarului „Gorunul lui Horea” – sursa www.youtube.com
- Reflectarea evenimentului istoric în literatură – recitare de poezie: „Bisericuța din Albac” de Octavoan Goga, „Horia” de Victor Eftimiu, „Gorunul lui Horea” de Șt.O.Iosif, „Horea” de Virgil Todesă.
- Prezentare de carte: „Horia – mândru împărat” de Ion Mărgineanu.
- Discuții.
DESFĂȘURĂTORUL SESIUNII DE COMUNICĂRI HOREA, FIUL APUSENILOR
Pentru început spunem un bun venit în cadrul Liceului Teoretic Teiuş dlui primar Mirel HĂLĂLAI, d-lui Virgil GROSU, dlui prof. Ion Ardelean şi bineînţeles un bun venit la activitatea de astăzi d-lui director Octavian Rusu, d-nei director adjunct Romana ŞUFANĂ şi doamnelor profesoare Nicoleta CÎMPEAN şi Teodora ANCATEU.
Am intitulat activitatea de astăzi Horea, fiul Apusenilor și dorim să valorizăm actul istoric realizat de Horea, Cloșca și Crișan. Pe 28 februarie 2013 se împlinesc 228 de ani de la execuția prin tragerea pe roată, la Alba Iulia, a lui Horea, Cloșca și Crișan. 28 februarie 1785 reprezintă sacrificiul celor trei pentru binele și prosperitatea poporului român.
Răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan a avut un răsunet puternic atât în istorie cât și în literatură, de aceea proiectul de animație culturală Horea, fiul Apusenilor, își propune tratarea acestei teme din dublă perspectivă: istorică și literară.
Pentru început, d-na profesor Teodora ANCATEU ne va prezenta cadrul istoric al evenimentului și amprenta pe care a lăsat-o asupra evoluției poporului român.
Următorul moment este vizionarea documentarului „Gorunul lui Horea”, un documentar care tratează răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan, punând un accent deosebit pe dăruirea şi iubirea față de țară a celor menţionaţi.
Vitejia, curajul, dragostea de ţară, dedicarea calităţi dovedite de Horea, Cloşca şi Crişan au influenţat şi creaţiile literare, fiind cântate de mulţi autori importanţi ai literaturi noastre. Următorul moment este un medalion literar în care se vor recita poezii având ca temă calităţile menţionate.
1. Rațiu Andreea, Bisericuța din Albac de Octavian Goga;
2. Nistor Adelina, Horia de Victor Eftimiu;
3. Boțan Alina, Lancia lui Horia, trista prada de Ion Mărgineanu;
4. Smajlovic Amela, Horia de Petru Anghel;
În continuare vă propun să vizionăm un colaj de imagini, prezentând locurile natale ale celor trei mari reprezentanți ai poporului român: Horea, Cloşca şi Crişan, având ca fundal sonor cântecul Lancea lui Horea, interpretat de Cristian Buica şi versuri de Adrian Păunescu.
În continuare avem prezentarea cărţii Horia – mare împărat, de Ion Mărgineanu, realizată de eleva Bordeianu Georgiana din clasa a VII-a B, după care d-na profesor Teodora ANCATEU va înmâna diplomele de participare la Olimpiada de istorie, faza zonală.
Ultimul moment al manifestării este audierea melodiei Noi suntem cei chemaţi să apărăm, interpretată de Corul Bărbătesc din Finteuşul Mare, care prin versurile ei trasează responsabilitatea iubirii de țară pe umerii generaţiilor contemporane.